#FashionHackers o com treballar amb els estereotips per atraure les nenes a l’STEAM

Posted by on 07/03/2019

#FashionHackers o com treballar amb els estereotips per atraure les nenes a l’STEAM

Els joves estan connectats contínuament: xarxes socials, jocs en línia, vídeos en streaming… Res s’escapa a les seves ments, àvides d’informació immediata. Però sembla mentida que, per contra, en un món on tot és tant accessible i tecnològic, les noies estiguin tant desconnectades de la selecció d’estudis científics o tecnològics. Cal reflexionar sobre els motius que porten a aquesta situació i potenciar el domini tècnic del que les nenes ja disposen però al que renuncien o no desenvolupen a mesura que van creixent.

El desinterès de les nenes per les activitats científico-tècniques es deriva de la combinació de diferents factors. Alguns d’aquests són el desconeixement del seu contingut o de l’ús que se’n farà en el futur, la percepció de que son estudis que requereixen un major esforç per la seva dificultat, o la influència de l’entorn i les actituds masculinitzades envers aquestes àrees que fan que les nenes tinguin l’autopercepció, moltes vegades esbiaixada, de que la seva capacitat és inferior. Aquests àmbits, només desperten atenció en elles quan estan vinculades amb assumptes que els resulten propers i actuals, o que tenen una aplicació clara, temes amb els que poden empatitzar.

I és des de l’empatia que neix #FashionHackers. Aquesta iniciativa d’Spark Girls sorgeix en forma de taller per tal de contribuir a la tasca d’apropament de les nenes a les STEAM. Aquesta activitat, desenvolupada especialment per al YoMo 2019, ha atret a més de 600 nenes en 5 dies, ens ha servit com a eina de recerca etnogràfica i també com a proposta en la comesa de trobar alternatives que resultin interessants per a les nenes.

La importància i necessitat d’apropar les STEAM a les noies adquireix cada cop més rellevància en una societat que ha d’esforçar-se per ser més inclusiva, participativa i avançada en qüestions relatives a les desigualtats de gènere. Les activitats com #FashionHackers, dissenyades a partir dels seus interessos, derivats de l’edat i del moment maduratiu en el que es troben, són el primer pas per aconseguir atraure les nenes i trencar la seva resistència al món de les ciències i de la tecnologia.

Presencia femenina dins de les STEAM: partint de l’empatia

La capacitat de posar-se en les sabates de l’altre és vital per al correcte desenvolupament emocional de l’ésser humà, i és també el primer pas en el disseny de l’activitat #FashionHackers. Aquest taller es centra en el disseny de samarretes i la programació de wearables fabricats per les mateixes nenes, de manera que potencien el seu coneixement computacional alhora que desenvolupen les seves habilitats manuals i la seva creativitat. A primera vista podria semblar un convencionalisme, però en el moment vital en que es troben les nenes (dels 8 als 16 anys) la roba i la imatge personal adquireixen una importància cabdal. És en aquesta etapa quan es comencen a produir els canvis corporals i quan les nenes inicien la recerca de la seva pròpia identitat. Si a tot això sumem la força que han adquirit les xarxes socials i la comunicació visual, no resulta estrany que la imatge del seu cos durant aquestes edats ocupi el centre de les seves preocupacions.

El taller #FashionHackers que Spark Girls ha creat conjuntament amb els equips de Monday Innovation Lab i Niueduca, dues empreses dirigides per dones, ha comptat amb molt bona acollida per part de les nenes, que han mostrat una alta i activa participació durant la celebració d’aquesta edició del YoMo. La clau ha estat adaptar el contingut, tant centrant la creació en els seus interessos com adaptant el llenguatge i el format de l’activitat per tal que es sentin còmodes.

El disseny d’aquest workshop centrat en l’usuari parteix de la sensibilitat femenina i la col·locació en primer terme de les seves dinàmiques d’actuació i aprenentatge. En aquest sentit, el focus en el seu món femení, social i creatiu s’ha combinat amb la seva sensibilitat especial pel color. Les nenes són més sensibles al color que els nens, i això ha fet que les diferents games cromàtiques de l’estand (des de els diferents colors de samarretes fins les múltiples tonalitats dels accessoris i l’atrezzo) despertessin una major atracció en elles. Amb tot, s’ha pogut validar l’encertada elecció el color com a element que intensifica l’atracció i ajuda en la codificació.

Una altra aposta del taller ha estat donar protagonisme a la personalització constant, de manera que es potencia la fluïdesa de la creativitat de cada nena a partir d’un plantejament basat en l’elecció. Diverses opcions es presenten davant les nenes per tal que elles siguin les que prenguin la decisió i adaptin la creació a les seves preferències. Des de l’elecció del color i disseny de samarreta, passant per les diferents opcions de programació i interactivitat fins a la selecció de múltiples decoracions i accessoris per crear una peça singular, tot ha estat pensat per a que en tot moment siguin elles les que prenguin les decisions en quant a disseny. Disposar d’aquesta facilitat ha fet que les participants siguin més creatives i resolutives, incorporant fins i tot elements de programació i continguts que no venien determinats en les instruccions.

La llibertat que proporciona la personalització afavoreix l’autoexpressió de les nenes, que es deixen conduir per preferències i gustos personals treballant la seva individualitat. Això ajuda a que generin autoconsciència i es un bon pas des del que començar a construir i fomentar la seva autoconfiança. Tot i això, sent una activitat pensada per ser realitzada de forma individual, ha estat molt interessant veure les diferents interaccions generades per les mateixes participants.

En aquest sentit, en nombroses ocasions les pròpies nenes han decidit desenvolupar l’activitat per parelles o bé per grups, produint-se entre elles un diàleg igualitari i un aprenentatge cooperatiu. Les relacions positives eren visibles també entre participants que no es coneixien, sobretot en la part creativa. És aquí on s’ha generat major confiança entre les nenes i s’han establert relacions de companyerisme i ajuda. El fet de ser una activitat oberta a la creativitat i que es desenvolupa en un context distès ha ajudat a que es produïssin aquestes sinergies.
Amb tot, la part més gratificant del taller ha estat veure l’emoció de les participants. Les expressions de concentració mentre programaven, la seva satisfacció al descobrir que ho havien aconseguit soles i la sensació de diversió general, ajuden a determinar que les nenes han gaudit del taller a l’hora que han adquirit competències bàsiques de programació, socials i de comunicació i cooperació.

Submit a Comment

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *